FANDOM

Resident Evil

Szablon:Gra infobox Resident Evil (jap. バイオハザード, Baiohazādo – Biohazard) – gra video wydana w 1996 roku na konsolę PlayStation przez Capcom. Po 18 miesiącach wydano poprawioną wersję zatytułowaną Resident Evil: Director's Cut. Dziś uważana jest za jednego z prekursorów gatunku survival horror, który to dzięki niej stał się popularny, przyczyniając się m.in. do powstania serii Silent Hill. Popularność tytułu przyczyniła się do powstania kilku kontynuacji (RE2, RE3, RE4, RE5), konwersji na PC i Segę Saturn oraz trzech remake'ów: Resident Evil REmake na konsolę GameCube, Resident Evil: Deadly Silence na Nintendo Dual Screen oraz Resident Evil Archives: Resident Evil na Wii. W 2001 roku na jej podstawie powstał film Resident Evil z Millą Jovovich w roli głównej.

FabułaEdytuj

Sekcja Bravo S.T.A.R.S. (Special Tactics And Rescue Service. pol. Specjalne jednostki taktyczne i ratownicze.), oddziału do zadań specjalnych departamentu policji w Raccoon City, została wysłana w góry Arklay na przedmieściach miasta, by zbadać przyczynę wykolejenia się pociągu i serii morderstw, które miały miejsce w tamtym rejonie, jednak w dziwnych okolicznościach zaginęła. Do akcji poszukiwawczej wysłana została druga część oddziału (Alpha Team). Na miejscu, w pobliżu lasu, znajdują szczątki śmigłowca Bravo i pociągu, w którym natykają się na zombie. Podczas eksploracji terenu zostają zaatakowani przez większą ilość potworów, salwują się więc ucieczką. Docierają do tajemniczej posiadłości, w której zamierzają się schronić, ta jednak okazuje się pułapką bez wyjścia, okazuje się bowiem, że i ona opanowana jest przez zombie. Oddział zostaje rozbity, przy życiu pozostaje jedynie garstka osób. Jak się okazuje, wśród nich znajduje się zdrajca, zaś za całą sprawą stoi Umbrella, jedna z najpotężniejszych korporacji na świecie. Z posiadłości, w której w tajnym laboratorium prowadzono badania nad wirusem T, zamieniającym ludzi w zombie, udaje uciec się tylko czterem osobom. Chwilę po ich ucieczce rezydencja wraz z laboratorium wylatuje w powietrze.

GameplayEdytuj

W grze do wyboru są dwie postacie, dla których różne są poziomy trudności - dla Chrisa Redfielda jest to poziom trudny, w którym ma tylko sześć slotów w ekwipunku, natomiast Jill Valentine ma łatwiejszy poziom trudności z ośmioma slotami w ekwipunku. Tła w grze to statystyczne, wygenerowane zdjęcia, które pomimo iż są robione w 2D, sprawiają wrażenie grafiki trójwymiarowej. System zapisu w grze jest ograniczony do ilości specjalnej taśmy, której gracz może wykorzystać na specjalnej maszynie do pisania by zapisać swój aktualny poziom rozgrywki.

PostacieEdytuj

Chris Redfield - grywalny bohater. W swoim scenariuszu jest głównym protagonistą, w scenariuszu Jill znika w tajemniczych okolicznościach. Chris został zaciągnięty do oddziału S.T.A.R.S. dzięki Barry'emu Burtonowi.

Jill Valentine - grywalna bohaterka. W swoim scenariuszu jest główną protagonistką, w scenariuszu Chrisa znika w tajemniczych okolicznościach. Będąc w S.T.A.R.S., Jill nie raz ocaliła życie swoim partnerom z grupy.

Rebecca Chambers - grywalna bohaterka w scenariuszu Chrisa (tylko w nim występuje). Jest bardzo młoda, znalazła się w grupie dzięki swojej znajomości medycyny i pierwszej pomocy.

Albert Wesker - drugoplanowy bohater gry obydwu scenariuszy. Jest dowódcą oddziały Alpha, przez wielu agentów w grupie uważany za "zadziornego luzaka".

Barry Burton - drugoplanowy bohater scenariusza Jill. Dobry przyjaciel Chrisa, dzięki któremu ten wstąpił do oddziału. Kilka razy spotyka Jill, w tym ratuje jej życie.

Brad Vickers - bohater pojawiający się dopiero na końcu gry. Przez radio daje znać bohaterom, że wraz z helikopterem oczekuje na ocalonych ludzi.

Joseph Frost - jeden z byłych agentów oddziału Bravo. Ginie pogryziony przez krwiożercze psy.

Kenneth J. Sullivan - czarnoskóry agent grupy Bravo. Zostaje zjedzony przez jednego z zombie, na początku gry.

Enrico Marini - dowódca oddziału Bravo. Zostaje przez bohaterów znaleziony w podziemnym labiryncie, lecz potem postrzelony i zabity przez nieznanego sprawcę.

Richard Aiken - jeden z agentów grupy S.T.A.R.S. W scenariuszu Chrisa jest martwy, w scenariuszu Jill - umierający.

Wersje gryEdytuj

Resident Evil Director's Cut

Okładka gry wersji Director's Cut

Director's Cut-Jest to nieocenzurowana i wzbogacona o dodatki wersja gry, która dotychczas była dostępna tylko w Japonii. Została wydana w Europie i Ameryce Północnej. Zawiera dwie płyty: jedną z demem Resident Evil 2, a drugą z trzema trybami części pierwszej. Pierwszy typ - Original, to pierwotna wersja gry wydana w Europie i Ameryce Północnej (wersja ocenzurowana). Drugi typ to Arrange, czyli nieocenzurowany "Director's Cut", wzbogacony o dodatki i różniący się w pewnych aspektach od oryginału. Trzeci tryb - Beginner, to złagodzona wersja gry o niskim poziomie trudności.

DualShock Version-Została wydana w Ameryce Północnej i Japonii. Ta wersja gry obejmowała obsługę analogów w padzie, dzięki czemu również dodano wibracje. Dodatkowo zawierał nowy soundtrack skomponowany przez Mamoru Samuragouchi'ego. Gra została dostępna do ściągnięcia na konsole PlayStation 3 i PlayStation Portable przez PlayStation Network.

GameBoy Advance-Specjalna wersja gry przygotowana przez Capcom na GameBoy Advance została anulowana, głównie przez zbyt małą moc obliczeniową konsoli i słabą grafikę. Po tej wersji pozostały jedynie screeny dostępne w internecie[1].

PC-Wersja na domowe komputery zawierała nieocenzurowane i koloryzowane intro (prócz wersji wydanych w Australii, gdzie wykorzystano ocenzurowane i czarno-białe intro). Tak samo jak wersja "Director's Cut" na PlayStation, gra zawiera dodatkowe bonusy po pierwszym ukończeniu rozgrywki.

Remake-Capcom w 2002 roku wydał remake pierszego Resident Evil, dostępny tylko na konsolę GameCube. Ustawienia kamer są niemalże identyczne jak w pierwowzorze, jednakże wszystkio jest w grafice trójwymiarowej. Tutaj również są dostępne dwa scenariusze - Chrisa i Jilla.

Resident Evil Sega Saturn

Okładka na Sega Saturn

Sega Saturn-Wersja Sega Saturn,różni się,tylko grafiką i udźwiękowieniem oraz rozgrywką.Głosy postaci są inne,dźwięk broni są obniżone są do midium,a pojawia się nowy tryb.Tryb mutliplayer,który polega na rozdzielnie postacie i strzelanie do zombie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki